Sunday, March 12, 2017

Resepi 101 | Donut Lembut & Gebu (Sedap & Mudah)

Assalamualaikum & salam sejahtera,

Donut Sambal vs. Donut Gemuk
.
Abah Umar nak donut sambal, Umar nak donut. Mak Umar nak glazed donut (tapi tak jadi buat glazed donut sebab malas nak kemas 😅) .
#donuts

Sejak dah jadi working mom ni, semua benda yang simple semua aku sebat. Yela, balik office penat nak mati lepas tu, nak masak lagi. Lebih lebih lagi kalau dapat anak yang picky eater. #pengsan

Terima kasih dekat +Puteri Iris , sebab sudi berkongsi resepi di blognya: daridapuraida

Anak aku yang no.1 satu, suka betul dengan western food. Lepas tu, bukan semua dia sebat tau (walaupun dalam category yang sama) dia sangat #drama (selalu jugalah aku menjadi Vegeta - Dragon Ball).

So, semua watak villain tu aku lah - dimata anak aku.

Nak dijadikan cerita, satu hari tu, Umar (anak no.1) request donut. Bila dia request something, tandanya dia betul betul nak. So apa lagi, aku pun checklah stok nak buat donut ni ada ke tak. Lepas tu, aku perasan KENTANG takde.

Biasanya, aku buat donut campur kentang yang direbus/kukus lepas tu lenyek bersama tepung. FYI, aku ikut resepi makcik aku. Dia punya donut lembut gila. Jealous gila okay? Aku try asyik jadi keria je. Lembut yang sampai ke petang tu, macam tak pernah. Selalu donut aku lembut masa panas je, lepas sejuk, baling ke tingkap pun boleh retak. (hi hi hi)

Tapi lepas aku try resepi +Puteri Iris , fuh! mula risau juga. jadi ke tak ni. Sebab api dapur gas aku ni kuat semacam. so risau tak cukup padu bila goreng. (kena minta +Naz Sloth belanja dapur baru ni)

Resepi ni donut akan lembut dari pagi sampai ke petang. Jangan ketagih sangat okay? Nanti obes macam aku. LOL

Berikut adalah bahan bahannya:

BAHAN A
1 paket yis kering
2 sudu susu pekat
1 cawan air suam
2 sudu gula

*Campurkan bahan bahan ni dalam satu bekas bertutup. Kasi mesra dan berbuih buih mekar didalam bekas.

TIPS 
Penting untk memastikan yis tu aktif sebelum kau uli. Yis ni benda hidup. So, kau kena bancuh yis tu dengan AIR SUAM. TBH, aku pernah main bantai je, bancuh yis tu dengan air panas. Arwah terus yis tu. Jangan main main eh. Dia nak AIR SUAM. Lagi satu pemangkin untuk dia terus hidup dengan jayanya adalah dengan menambah manisan. Seperti susu pekat & gula. Gerenti yis tu menggedik berbuih macam kena sawan.


*Bahan bahan untuk disatukan pada bekas yang lain:
BAHAN B

  • 4 cawan tepung gandum
  • 2 sudu marjerin
  • 2 sudu teh baking powder
  • 1 sudu teh garam


*korang gaul je, sebatikan tepung, marjering,baking powder & garam. Dia akan jadi kasar sikit.

CARA-CARANYA:

  1. Campur BAHAN A, kacau sikit dan tutup bekas sekejap, kasi dia berbuih (berbuih tu tandanya dia aktif)
  2. Pada bekas yang lain, campur BAHAN B, gaul kasi sebati.
  3. Campur BAHAN A yang dah berbuih tu pada bekas BAHAN B
  4. Gaul sampai sebati. 
  5. Setelah sebati, rehatkan doh dengan menutup bekas tersebut selama SATU JAM
  6. Selepas SATU JAM doh akan membuak buak tanda dia sihat. (haha)
  7. Tumbuk tumbuk manja doh tu, lepas tu boleh la di uli mengikut bentuk yang korang idamkan.

Macam dalam gambar kat atas, aku ada buat pau sambal sekali. Sebab masa tu aku ada extra sambal tumis. Senang sangat. Kalau nak buat pau sambal, korang buat jela bulat or pipihkan sedikit lepas tu, goreng. (maaf, aku amateur in cooking, plus aku ada mention kan api dapur aku macam kamehameha...so gelap sikit hiks)

FYI, korang boleh try buat glazed donut juga. Sedap dan gulanya tak bersepah. Senang hati mak (tak payah kepala serabut tengok gula bersepah sepah)

Terpulang nak gula perang ke gula merah ke gula putih ke. Ikut suka hati korang. Hehe,

Yay, nak sambung buat kerja kejap. FML.

Bye,

x,
tia.

No comments:

Featured Post

1 MILLION VIEW?!

Assalamualaikum dan hi!  Aku nak ulas hairan sungguh aku dengan rakyat di dunia yang ada fetish aneh tengok orang menyusukan bayi.  FYI, vid...

Popular Post