Wednesday, April 8, 2020

Resepi | Donut Gebu Azlina Ina (FB)

Assalamualaikum semua!

Hari ini aku nak share resepi paling dahsyat, sekali buat confirm gebu by Baking Guru Azlina Ina!
Bukan aku main try je resepi dia ni, aku tengok kawan uni aku, Hawa buat kuih ni, terus aku DM tanya pada dia.."nak resepi...." tak malu betul aku ni. Nak nak kalau nampak makanan yang manis manis. hehe.


Aku tak perasan Hawa mention perkataan 'lagi sedap dari previous recipe'. Phone aku tengah caj, and suddenly aku (semalam) teringin nak makan donut. Aku pun google-lah..



tapi gais, bukan yang ni ya..tapi kat bawah ni 
↓↓↓↓↓↓↓↓↓
sumber: Azlina Ina FB

Resepi dia mudah sangat!
Lagi mudah kalau ikut step yang aku provide kat bawah sediakan bahan A,B,C,D,E.
Bahan A 
1 cawan air
2 sudu besar tepung gandum

(p/s: ni adalah pelembut doh)

Cara Penyediaan:
Masukkan 1 cawan air dan 2 sudu besar tepung gandum.
Kacau sampai sebati
Masak dalam kuali senang sikit.
Masak sampai likat.
Tutup api dan sejukkan bahan A

Bahan B
1 pek yis kering
2 sudu besar gula
2 sudu besar marjerin/butter/minyak
1/2 cawan air suam

(p/s: jangan air panas, nanti yis jadi arwah!)

Cara Penyediaan
Masukkan semua bahan
Tunggu sampai berbuih

Bahan C
4 cawan tepung gandum
1/2 cawan susu tepung 
secubit garam

(p/s: aku bubuh susu tepung Naell ahahahahaha)

Cara Penyediaan:
Campurkan tepung, susu dan garam dalam bekas yang besar

Bahan D
1 biji telur ayam
1/4 air sejuk

Bahan E
Gula kastor

Now dah boleh mix!

1. Lapangkan Bahan C, buat ruang untuk mix bahan A,B,D
2. Masukkan 2 sudu besar BAHAN A 
3. Masukkan campuran BAHAN B
4. Masukkan BAHAN D
5. Campur semua bahan dan uli sampai tak melekat.
6. Bila doh tak melekat, tutup doh pakai kain lembab, kalau takde pakai pinggan pun boleh.
7. Rehatkan doh selama 30 minit.
8. Selepas 30 minit, barulah boleh untuk buat bentuk donat.
9. Pastikan tak melekat ya, kalau nak letak kat dulang, loyang, pastikan tabur tepung.
10. Lepas tu goreng!
11. Kalau dah keperangan, angkat, tos lepas tu salutkan dengan BAHAN E.
12. SIAP!

Nampak leceh, tapi tak! bila sekali kau dah buat, resepi ni lekat terus dalam kepala.
Aku asingkan ikut section A,B,C,D,E sebab senang sikit nak prepare.
Ikut suka hati koranglah nak buat macam mana.
Aku dah buat dua kali and dua-dua kali donut aku gebu gila. dah sejuk pun lembut!

1st time aku belajar pasal pelembut doh. Banyak lagi aku nak kena belajar ni..hehehe

budak paling drama dalam rumah ni pun approved my donut! 


Patut ke aku jual kuih?
Hehe.


Sekian.

x,
Tia.

No comments:

Featured Post

1 MILLION VIEW?!

Assalamualaikum dan hi!  Aku nak ulas hairan sungguh aku dengan rakyat di dunia yang ada fetish aneh tengok orang menyusukan bayi.  FYI, vid...

Popular Post