Friday, May 15, 2020

Review | Dilan 1990 (OMG! Must watch!)

Assalamualaikum & hi!

1st, bila kau tengok cerita Dilan 1990 ni, memang aku tak google la cerita ni pasal apa.
Fresh gitu, Netflix cakap new aku terus sauk!
Haha..like I said previously cerita ni macam ada vibe AADC.
Heroin dia cantik, hero dia unik haha not my type sebab he's mmmm kinda tak tinggi. but his attitude win! Dia sangat gentleman & mysterious.

Aku tengok si Milea ni, eh..macam muka Milly AADC. Tapi aku ignore kan dulu perasaan ingin tahu aku tu. Tonton sampai TAMMAT.
Banyak elemen hairan tapi mungkin normal for you all but strange to me. Like jumpa mak bf and then terus ada connection gitu.
Misteri sungguh.

Dilan dilakonkan oleh Iqbaal Ramadhan, manakala Milea dilakonkan oleh Vanesha Prescilla. (Nama macam kenalkan?) Yup yup dia adik kepada Sissy Prescilia - Milly AADC)

Family Dilan funny tapi macam tak simple. Entah aku rasa macam ada something yang dia tak cerita lagi like, mana bapa Dilan. And, mak dia macam okay je anak dia gangster sekolah. Confused aku. Sebab aku ada anak lelaki, and aku tak tahu macam mana nak handle anak yang gangster ni. Haha, fyi, adik aku ni pun macam Dilan sikit perangainya. So macam tengok cerita adik aku je. Cuma, adik aku ni lurus sikit hahahaha. Asal cerita sekolah, memang cerita bertumbuk penuh dalam koleksi memori dia. Belum lagi sembunyi kat ceiling. OMG, dunnolah tak tahu nak gelak ke nak geleng. But memory stay forever. Aku rasa benda ni funny. hahahaha. okay back to Dilan 1990.

Cerita ni punya plot, takde intro klimaks, ending, Dia forever naik. Sampai nak ending tu, aku rasa...oh mannnnnnnnn, dah habis..Baru nak tahu ada benda dramatic ke jadi lepas ni? Sebab mostly kalau love story kita tak nak cerita tu habis tergantung kan? Kita mesti nak dia..at least adalah hint happily ever after of kahwin sampai ada cucu etc. etc.

Gentle reminder ya, ni bukan cerita aksi..ini cinta monyet. Yang mana cerita ini digarap dengan penuh moment sweet. Aku tak rasa bosan at all. Macam cliche' tapi adalah sikit..Kita akan keep on rasa...lagi lagi...

Aku risau cerita ni jadi macam Koizora, anime jepun. Sedih nokharam cerita tu. Pun sama pasal budak bermasalah but super nice to his loved one. Tapi ending bf dia mati. (SPOILER!)
Wuuuuuu. Sedih sangat. Aku suka cerita macam ni, tapi aku tak suka bila writer sanggup matikan hero or heroin dia. just like that..sob sob.. (ehem - aku maksudkan cerita Koizora ya)

But aku suka bila dorang buat zaman tu persis like 1990. Semua old school habis, dari kereta, motor, dressup. etc etc. Nice! Pendek kata, lepas masak untuk buka, aku nak sambung Dilan 1991! hehe.

One thing yang aku suka pasal Dilan, dia ni ada pendirian. Macam ada scene tu cikgu yang saja trigger dia. Amek dia, kena tumbuk satu round dengan Dilan. Bukan Dilan tak sopan or hormat orang tua. Dilan ni ada pendirian. Kalau kau cakap baik aku cakap baik dengan kau. Kau kurang ajar aku kurang ajar dengan kau. And Dilan ni bukan mat kosong. Dia kuat baca buku and dia bukan budak yang simple.

Wajib tengok semua orang!
Cerita super ringan! Aku suka! Yay!!!

Dilan 1990 - G Renanda - Medium

Sekian.

x,
Tia

p/s: aku saja saja bagi review. kalau tak kenan, sorry.



No comments:

Featured Post

1 MILLION VIEW?!

Assalamualaikum dan hi!  Aku nak ulas hairan sungguh aku dengan rakyat di dunia yang ada fetish aneh tengok orang menyusukan bayi.  FYI, vid...

Popular Post